Latest research into painting techniques of Impressionists and Postimpressionists

To accompany the exhibition "Painting Light - Hidden techniques of the Impressionists" (29 February - 22 June 2008), the Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud hosted a symposium. From 12 to 14 June 2008, international experts talked about "Painting techniques of Impressionists and Postimpressionists" in the Stiftersaal of the museum. The keynotes of the event were information on the current state of scholarship and interdisciplinary exchange between conservators, art historians and scientists.

The symposium started on Thursday, 12 June with a lecture by Richard Brettell (University of Texas, Dallas). On Friday, 13 June and Saturday, 14 June sixteen talks were given, twelve of which are published in the "Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung" (issue 2/2008). The symposium was conducted in German and English. All talks were translated simultaneously into English and German.

The symposium was held by the Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud in co-operation with the Cologne Institute of Conservation Science (CICS), the Association of German Conservators (VDR) and the friends of the Wallraf-Richartz-Museum and Museum Ludwig. It was generously sponsored by the Fritz Thyssen Stiftung and the RheinEnergieStiftung Jugend, Beruf und Wissenschaft. We should like to express our very cordial thanks to all our sponsors, and likewise to all the speakers at this symposium for kindly placing their manuscripts at our disposal.

Iris Schaefer
Caroline von Saint-George
Katja Lewerentz †

_________


Schedule


Donnerstag Thursday 12.6.2008

19.00 Andreas Blühm, Direktor des Wallraf-Richartz-Museum &
Fondation Corboud, Köln
Begrüßung Opening


19.15 Richard Brettell, University of Texas, Dallas

Cliche verre, l'eau fort, croquis:
Die graphischen Ursprünge der impressionistischen Faktur
Cliche verre, l'eau fort, croquis:
The graphic origins of Impressionist facture


Führung durch die Ausstellung Guided tour of the exhibition

Freitag Friday 13.6.2008

9.00 - 12.30
Impressionismus - eine neue Malweise im zeitgenössischen Kontext
Impressionism - a new painting technique in the contemporary context


Carla Cugini, Gesellschaft für moderne Kunst am Museum Ludwig, Köln
„Er sieht einen Fleck, er malt einen Fleck" -
zur zeitgenössischen Rezeption des Impressionismus
„If he sees a splodge, he must paint a splodge" -
the reception of Impressionism by contemporaries


Anthea Callen, University of Nottingham
A touch of colour: Die Ästhetik der impressionistischen Faktur
und Farbauftragstechniken
A touch of colour: The aesthetics of Impressionist facture
and paint application techniques


Matthias Krüger, Universität Hamburg
Pastos versus glatt - die Kontroverse über den Farbauftrag
Impasto versus smooth - the controversy about paint application

Dominique de Font-Réaulx, Musée d´Orsay, Paris

Photographie und Impressionismus
Photography and Impressionism

14.00 - 15.20
Farbenhändler und Malmaterialien im Paris des 19. Jahrhunderts
Colour merchants and painting materials in 19th century Paris


Clotilde Roth-Meyer, Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris
Rolle und Einfluß der Pariser „Marchands de Couleurs" im 19. Jahrhundert
Role and influence of the Parisian „Marchands de Couleurs" in the 19th cent.

Pascal Labreuche, Courtauld Institute, London

Industrielle Herstellung von Malleinwänden in Paris im 19. Jahrhundert
Industrial fabrication of prepared canvas in 19th century Paris

16.00 - 17.20
Malmaterialien - Aussehen, Wirkung und Veränderungen
Painting materials - appearance, effects and changes


Ann Hoenigswald, National Gallery of Art, Washington
Oberflächeneffekte von matter Farbe: Der Gebrauch von essence und
Tempera in Gemälden des späten 19. Jahrhundert
Surface effects of matte paint: The use of essence and
distemper in late 19th century painting

Aviva Burnstock, Courtauld Institute, London
Impressionistische Gemälde in der Courtauld Galerie -
Neueste technologische Studien: Schlussfolgerungen für Erscheinungsbild, Erhaltungszustand und Ausstellung
Impressionist paintings in the Courtauld Gallery - recent technical studies: Implications for appearance, condition and display

18.00 Führung durch die Ausstellung Guided tour of the exhibition
19.00 Gemeinsame Abendveranstaltung Evening reception



Samstag Saturday 14.6.2008


9.00 - 12.30
Bildplanung und Werkgenese
Painting strategies and genesis


Caroline v. Saint-George, Iris Schaefer,
Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln

Neueste Erkenntnisse zur Bildplanung und Unterzeichnung der
Impressionisten und Postimpressionisten aus der Sammlung des
Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud
Recent findings about the painting strategy and underdrawing of
the Impressionists and Postimpressionists at the collection of the
Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud

Ella Hendriks, Van Gogh Museum, Amsterdam

Van Goghs Arbeitsweise in Paris, Kontinuität und Veränderung
Van Goghs working practice in Paris, continuity and change

Katja Lewerentz, Institut für Restaurierungs- und
Konservierungswissenschaft der Fachhochschule Köln

Gustave Caillebottes Maltechnik und die Praxis der Freilichtmalerei
Gustave Caillebottes painting technique and the practice
of plein-air painting


Kathrin Menz, Wiesbaden
Theorie und Praxis des Neoimpressionismus am Beispiel Paul Signac
Theory and practice of the Neo-impressionism in the case of Paul Signac

14.00 - 17.00
Zeichen der Vollendung?
Signs of completion?


John House, Courtauld Institute, London

Skizze oder vollendetes Gemälde
Sketch or finished painting


Jeanne Marie David, Musée du quai Branly, Paris
Die Signatur von Claude Monet
Signatures of Claude Monet

Eva Mendgen, Saarbrücken
„Impressionisten": Konzepte der Bildpräsentation und Restaurierungs-
ansätze, Versuch eines Resümees im Jahre 2008
„Impressionists": concepts of conservation approach and display,
attempt at an overview in 2008


Iris Schaefer, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln
Schlusswort Closing address

Information flyer

Pdf-Download (780 kb)

Papers of the Symposium:

Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, Heft 2, 2008 Wernersche Verlagsgesellschaft mbH Liebfrauenring 17
D-67547 Worms am Rhein
Telefon +49 (0)6241-43574
Fax +49 (0)6241-45564
e-mail: verlag@wernersche.de
www.wernersche.com

Index of Contents: pdf-Download